PELSDYR

Kjære dere som leser dette. Jeg skal skrive noe som brenner så sterkt inne i meg og som jeg kommer nok til å gjøre resten av livet. Nemlig det med pelsdyr. 

Jeg trodde det med pelsdyr bare var fine greier. At dyrene hadde det fint og når de skulle få pelsen fjernet så ble det gjort på en rolig måte for å ikke stresse dyrene. Men det var før jeg  hørte om alt det grusomme dyrene går igjennom. Dyrene går nemlig igjennom en veldig fæl måte før de dør og pelsen blir brukt. Dyrene blir nemlig plassert i små trange bur. De får skader, sykdommer de lider i de små burene de bor i resten av livet. Mange av dyrene dør før de avlives. Det er fordi de ikke får nok plass til å bevege seg, nok mat eller vann de må klare seg med den plassen de har.

Ei venninne fortalte meg det at i for eksempel Finland blir dyret avlet opp til enorme størrelser.   Jeg blir bare sint når jeg ser dette her. Hvorfor skal dette dyret eller andre dyr gå igjennom en sånn prosess for at vi skal kunne kle oss i pels. Altså er det bare fordi vi synes det er fint og vi vil bruke det for å holde varmen jeg vet ikke. Men en ting er sikkert dyrene trenger pelsen mer enn det vi gjør. I noen land får dyrene pelsen revet at. De er fult bevisste på hva som skjer , de skriker og hyler av smerte  fordi det gjør så skrekkelig vondt. Ta for eksempel Angora kanin disse kaninene får pelsen nappet av mens de er fult bevisste.  En ting som er sikkert jeg kommer ikke til å gå med pels.

 

 

 

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg